Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اپلیکیشن و نرم افزارسخت افزار

درایور AMD Radeon Adrenaline 21.6.1 با پشتیبانی از FSR منتشر شد

AMD برای نمایش عملکرد FSR بازی Godfall را مورد بررسی قرار داده است

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرکت AMD امروز به صورت رسمی درایور جدید کارت گرافیک‌های Radeon یعنی Adrenaline 21.6.1 را با قابلیت پشتیبانی از فناوری جدید AMD FSR منتشر کرد. با نصب این درایور می‌توانید در بازی‌های منتخبی که هفته گذشته اعلام شدند از فناوری FidelityFX Super Resolution بهره‌مند شوید. در ادامه بیشتر به جزئیات خواهیم پرداخت.

کاربران بسیار در انتظار انتشار درایور جدید The AMD Radeon Software Adrenaline 21.6.1 بودند، چرا که این درایور از قرار معلوم قابلیت پشتیبانی از فناوری AMD FSR در کارت گرافیک‌های سری RX 6000 را فعال می‌کند. این فناوری به تازگی توسط AMD عرضه شده که تقریباً با فناوری Nvidia DLSS رقابت دارد، اما در مقایسه‌ای به شما نشان دادیم که در بسیاری از زمینه هیچ شباهتی به یک‌دیگر ندارند (برای مطالعه بیشتر در رابطه با تفاوت این دو فناوری به این مقاله مراجعه کنید).

با وجود اینکه شرکت Nvidia از زمان عرضه فناوری DLSS به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده و اکنون بازی‌های بسیاری هستند که آن پشتیبانی می‌کنند و عملکرد بسیار مطلوبی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند، اما باز هم مواردی وجود دارند که می‌توانند فناوری AMD FSR را جالب‌تر جلوه دهند. برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فناوری شرکت AMD علاوه بر اینکه از کارت گرافیک‌های RX 6000 پشتیبانی می‌کند بلکه از نسل‌های قدیمی‌تر مثل Polaris یا RX 500 و حتی کارت گرافیک‌های نسل GeForce 10 با معماری Pascal نیز سازگاری دارد. در حال حاضر تعدادی از بازی‌ها اعلام شده‌اند که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، البته توجه داشته باشید که بازی‌ها نیز باید بروزرسانی مورد نیاز را دریافت کنند. انتظار می‌رود در آینده بازی‌های بیشتری به لیست فعلی افزوده شوند.

در حال حاضر نام 19 بازی اعلام شده که در ادامه می‌‍توانید لیست کامل آن‌ها را مشاهده کنید. برای مشاهده لیست کامل شرکت‌هایی که در توسعه فناوری AMD FSR با این شرکت همکاری دارند نیز به این پست مراجعه کنید.

لیست بازی‌هایی که از AMD FSR پشتیبانی می‌کنند

پشتیبانی از فناوری AMD FSR بزودی پشتیبانی از فناوری AMD FSR در ابتدای عرضه
1 – Asterigos 1 – Racing Series 22
2 – Baldur’s Gate II 2 – Anno 1800
3 – DOAT 2 3 – Evil Genius 2
4 – Edge of Eternity 4 – Godfall
5 – Far Cry 6 5 – KingShunt
6 – Farming Simulator 22 6 – Terminator Resistance
7 – Forspoken 7 – The Riftbraker
8 – Myst  
9 – Necromunda: Hired Gun  
10 – Resident Evil Village  
11 – Swordsman Remake  
12 – Vampire The Masquerade: Bloodhunt  

تغییرات اعمال شده در بروزرسانی Adrenaline 21.6.1

  • پشتیبانی از کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 6800M
  • پشتیبانی از بازی جدید Dungeons & Dragons: Dark Alliance
  • فعالسازی فناوری AMD FSR برای برخی از بزای‌های منتخب

مشکلات برطرف شده در بروزرسانی جدید Adrenaline 21.6.1

  • مشکل پرش تصویر و کاهش بازدهی حین استفاده از فناوری AMD FreeSync در دو مانیتور که در صورت سوییچ کردن بین مانیتورها ایجاد می‌شد، کاملاً رفع شده است.
  • مشکل کرش شدن بازی Anoo 1800 در زمان اجرا با DirectX 12 رفع شده است.
  • مشکل حذف شدن فایل‌های رجیستری و فایل‌های سیستمی چیپست دیگر توسط ابزار AMD Cleanup Utility حذف نخواهند شد.
  • مشکل کمبود بازدهی برخی از کارت گرافیک‌های Radeon در اجرای بازی Destiny 2 که نسبت به کارت گرافیک‌های دیگر اختلاف بازدهی غیر منطقی داشتند رفع شده است.
  • مشکل استفاده بیش از حد سرویس AMD User Experience از پردازنده مرکزی رفع شده است.
  • مشکل کرش شدن بازی Ring of Elysium حین فعالسازی |Ray Tracing در استفاده از DirectX 12 برطرف شده است.

مشکلات شناسایی شده در درایور Adrenaline 21.6.1

  • بازی Resident Evil Village در اجرا توسط برخی از کارت گرافیک‌های سری Radeon VII در مرحله اول بخش داستانی ممکن است با هنگ یا Not Responding مواجه شود.
  • فعالسازی قابلیت Enhanced Sync در برخی از بازی‌ها با پیکربندی‌های متفاوت ممکن است باعث سیاه شدن صفحه شود. در صورتی که با مشکل مذکور رو به رو شدید از بخش تنظیمات گرافیکی باید قابلیت Enhanced Sync را غیرفعال کنید تا در بروزرسانی بعدی مشکل رفع شود.
  • استفاده از دو مانیتور که اختلاف زیادی در رزولوشن و نرخ بروزرسانی تصویر دارند می‌توانند برای کارت گرافیک‌های RX Vega مشکل ایجاد کرده و باعث پرش تصویر شود.
  • در کارت گرافیک‌های سری RX 5000 و RX 6000 ممکن است با خطای Oculus Service مواجه شوید که از اجرای نرم افزار Oculus Link Setup جلوگیری می‌کند.
  • معیارهای بازدهی مربوط به کارت گرافیک‌های Radeon مثل فرکانس حافظه و هسته ممکن است به صورت بیش از اندازه بالا و نادرست نمایش داده شوند.
  • اگر Ryzen Master پس از نصب بروزرسانی شناسایی نمی‌شود باید سیستم را یک بار ری استارت کنید.
  • اگر در لپ تاپ‌ها با مشکل سیاه شدن یا آبی شدن صفحه مواجه شدید باید قابلیت Enhanced Sign In را غیرفعال کنید.
  • اگر با خطای عدم تطابق درایور بین دو نسخه Windows Store و AMD Support مواجه شدید بهتر است از نسخه مربوط به ویندوز استفاده کنید تا مشکل مذکور در بروزرسانی بعدی رفع شود.
  • در بازدهی باتری لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیگ‌های سری RX 5000 کاهش جزئی مشاهده شده که شرکت AMD در حال بررسی آن است.
  • اگر با مشکل سیاه شدن یا آبی شدن صفحه مواجه شدید باید قابلیت Core Isolation را غیرفعال کنید.
  • در صورتی که پس از نصب بروزرسانی با خطای D3 روی مادربرد مواجه هستید، شرکت AMD در حال بررسی مشکل پیش آمده است و بزودی رفع خواهد شد.
  • در برخی از کارت گرافیک‌های سری Athlon بازدهی پایین‌تر از حد انتظار است.

عملکرد و بازدهی در درایور جدید

شرکت AMD برای نمایش عملکرد فناوری AMD FSR با بروزرسانی جدید Adrenaline 21.6.1 بازی Godfall با انتخاب کرده است. در این بررسی بازی مذکور با رزولوشن 4K Native به همراه رهگیری پرتو و با بالاترین تنظیمات گرافیکی در حال اجراست که نتایج بررسی بازدهی آن را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

  • رزولوشن 4K Native نرخ 49 فریم در ثانیه
  • FSR فعال با حالت Ultra نرخ 78 فریم در ثانیه
  • FSR فعال با حالت Quality نرخ 99 فریم در ثانیه
  • FSR فعال با حالت Balanced نرخ 120 فریم در ثانیه
  • FSR فعال با حالت Performance نرخ 150 فریم در ثانیه

در ادامه می‌توانید تصاویر ارائه شده را نیز مشاهده کنید.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید)

بازدهی در کارت گرافیک‌های Nvidia به چه شکل است؟

همانطور که مشاهده می‌کنید افزایش بازدهی بین چهار حالت مختلف فناوری AMD FSR با درایور جدید Adrenaline 21.6.1 به بسیار ملموس است. در حالت Ultra با کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT بازی مذکور تقریباً 60 درصد یا سه برابر بازدهی بهتری ارائه شد. اما عملکرد این فناوری روی کارت گرافیک‌های سری GTX چطور است؟ در بازی Godfall دیدیم که با فعالسازی این فناوری روی کارت گرافیک GTX 1060 با شش گیگابایت حافظه ویدیوئی، بازدهی در رزولوشن 1440p به میزان 41 درصد بهبود یافت و نرخ اجرا از 27 فریم در ثانیه به 38 فریم افزایش یافت.

تیم فرمز همواره در تلاش است تا فناوری AMD FSR را برای بازی‌ها و موتورهای گرافیکی بیشتری عرضه کند. این شرکت به صورت رسمی تأیید کرده است که در حال حاضر با 10 استودیوی مختلف به صورت مستقیم همکاری دارد. جالب است بدانید که پیاده سازی این فناوری روی بازی‌ها نسبت به فناوری Nvidia DLSS آسان‌تر است و به توسعه نرم افزاری کمتری نیاز دارد. اما اینکه در نهایت اختلاف بازدهی در استفاده از این دو فناوری رقیب به چه شکل خواهد بود هنوز مشخص نیست و باید تا انتشار مقایسه‌های آن‌ها صبور باشید. نظر شما در رابطه با فناوری جدید AMD چیست؟ آیا از کاربران کارت گرافیک‌های این شرکت هستید؟ حتماً دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
Wccftech

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا